En produkt som är väldigt populär i de flesta butiker och restauranger är exponeringskylen. Den ger en fräsch känsla och inbjuder till merförsäljning vare sig du har dricka, färdigrätter eller mejeriartiklar i den. Det finns dock ett antal saker att tänka på om man vill öka nyttan av den och bättre ge kunderna det de vill ha.
En stor favorit bland restaurang och butiksägarna är Tefcold CEV 425 som har visat sig klara av miljöerna väldigt bra.
Placering
Den stora fördelen med en exponeringskyl jämfört med en exponeringsbox är att man ser vad som finns i dem på håll. Därför är detta något som man bör utnyttja genom att placera dem där de syns. Detta kan vara exempelvis längs väggen vid en öppen yta. Det gör att du får maximalt med insyn och hjälper på så vis kunderna att hitta det de söker. Dessutom är det lättare att locka kunderna till merförsäljning om man tydligt visar dem vad som finns. Så därför är det också bra att placera dem vid kassalinjen eller på andra ställen där kunderna stannar upp ett tag.
Renlighet
Se till att rengöra dem ofta, gärna flera gånger per dag. Speciellt glasdörren där all form av smuts lätt syns. Har man t ex dricka i dem så kan det bli kladd från trasiga flaskor och burkar, men det händer även att kunder tappar varor så att det stänker. För att inte tala om smutsiga fingrar och annat.
Produktval
Tänk på de olika varor som man kan ha i dem. Det är lätt att man fastnar i tänket att det är en dryckeskyl, men det finns så många andra användningsområden för dem. Man kan ha färdigrätter, mejerivaror och pålägg i dem. Du kan säkert komma på många fler produkter som passar i din lokal och till just dina kunder.
Helhetsintryck
Det är viktigt att kylen känns inbjudande och förutom det som nämnts ovan så kan man också tänka på hur produkterna ser ut. Som ex så ser öl på flaska mer inbjudande ut än burkar vilket gör det till ett utmärkt sätt att sälja den ölen som är lite exklusivare. Framförallt så bör man hålla de riktiga lågprisprodukterna borta från alltför mycket exponering.
Säsongsvariation
Under sommaren så är det utmärkt att sälja olika drycker som läsk och kall öl i exponeringskylar, men under vinterns så finns det andra produkter som säljer mera. Det kan vara saker som pålägg, soppor, färdigrätter och dylikt.
Kombinationer
Då det finns flera hyllplan så måste man inte ha samma produkttyp i hela skåpet. Ett bra exempel är att ha gräddfil i samma kyl som läsken då många som köper chips vill ha dipp och då finns chansen att man även köper läsk till filmen. Det finns många kompletterande produkter som passar bra ihop och genom att ha dem på samma ställe så förenklar du för kunderna och möjliggör ytterligare försäljning.
Lycka till!
/Utrustningsgruppen